För ett par år sedan gjorde vi tillsammans ett jobb på Göteborgs stadsteater där Tomas gjorde ljusdesign och jag gjorde animationer till föreställningen Alexandras Odyssé. Regissör var av Anna Ulén.
Jag är ett stort fan av William Kentridge och jag fullkomligt älskar den känsla som hans animationer har. Det inspirerade mig till att testa tekniken med att använda mig av kolanimationer till föreställningen. Det ger en sån poetisk känsla och ett skitigt men vackert uttryck och väldigt handgjort i sin stil.
För att skapa animationerna satte jag upp en stor bit papper på en skiva som var stadigt fäst vid väggen. För vissa sekvenser behövde jag förhålla mig till en annan bild, som i den med templet, då de skulle morphas från en stillbild till en animation. Så jag monterade också en projektor så att jag kunde projicera bilden jag behövde matcha.
Själva animationen är gjord med stop motion teknik. Jag kopplade en kamera till datorn och använde ett programmet Dragonframe för att fota och tima animationerna. Processen är enkel men tidsödande. Ta ett par bilder, teckna lite och upprepa detta tusentals gånger.
Ur Alexandras Odysse på Göteborgs Stadsteater. Musik Kristina Issa och Erik Blommé.
Regi av Anna Ulén. Ljusdesign av Tomas Heyman och animationer av Charlotte Heyman.
Nu var jag nyfiken på att fortsätta med kolanimation men att denna gång animera på papper.
Jag hade sedan tidigare en liten hög med papper och en pegboard som jag fått av en vän.
En pegboard är en liten platta med pinnar i som används för att hålla animationspapper å plats.
Eftersom jag inte är van att animera på papper använde jag min ipad för att göra ett första test och sätta timingen. Jag använder ett enkelt men jättebra program som heter Rough animator. Mitt mål var också att jobba i djup och perspektiv och det kan verkligen vara en utmaning i 2d animation.
Jag gjorde en förenklad animation som jag kunde ha som förlaga när jag för de slutliga animationerna.
Jag har exponerat alla frames med hjälp av Dragonframe och vår FUJI XT3 som funkar bra ihop med Dragonfram.
Comments